بازار کاری برای متخصصین شبکه

در این روز نوشته تصمیم گرفتم در این نوشته در مورد آینده رسته های مختلف فاوا خصوصا آنهایی که الان در حال افول اند مطلبی منتشر کنم

بنظر من اغلب پروژه های شبکه پسیو اند بالای ۹۰ درصد و تنها ۱۰درصد اکتیو داریم. در واقع در گذشته سازمان ها اغلب به دنبال رشد و توسعه زیر ساخت های خود بودند تا برقراری امنیت و افزایش بهره وری شبکه و هنوز هم در همین سطح سرمایه گذاری می کنند. در واقع مدیران ایرانی به دنبال صرف بودجه در مسایلی اند که ملموس و فیزیکی باشد. در ادارات مسولین فاوا از این ده درصد بیش از ۷ درصد را خوداشون آشنایی دارند و انجام می دهند.

۳ درصد باقیمانده نیز از کار که یا یک موضوع جدید و دارای ریسک انجام بالاست یا کاری با دردسر زیاد که برونسپاری آن به شرکت های خصوصی موجه است که این نوع پروژه ها هم به افراد و شرکتهای قدرتمند و شناخته شده نه به افراد تازه کار کمتر شناخته شده واگذار می شود.

بحث پسیو در ادارات هم بشدت تحلیل رفته است. برای مثال زمانی اداره ای ۴۰۰ میلیون بودجه فاوا داشت که الان شده ۲۰ میلیون و اعتراضی هم اگر وجود داشته باشد جواب مسولین تخصیص بودجه سازمان این است که شما ۴۰۰ میلیون چندسال گرفتید تا زیرساخت شبکه را تقویت کنید که این کار انجام شده و این بودجه هم برای نگهداری زیرساخت های ایجاد شده است.

من فکر میکنم افرادی که به آموزش و کسب تخصص و مهارت در شبکه می پردازند دو مسیر در پیش رو دارند اول اینکه به عنوان مسول شبکه در یک اداره مشغول به کار شوند که در این صورت باید از تمام مسایلی که در شبکه به صورت روزمره ممکن است با آن برخورد کنند اطلاعاتی داشته باشند ولی نه زیاد عمیق که عمق دانش در این خصوص زیاد به کار مسول فاوای یک اداره یا سازمان نخواهد آمد.

یا در شرکتهای خصوصی مشعول به کار شوند که آنجا فقط کارهای یدی و پیش پا افتاده به آنها واگذار می شود که زیاد به داشتن دانش تخصصی ربطی ندارد.

البته حتما اکوسیستم نیاز به به متخصصینی که تخصصا روی یک مبحث به صورت ویژه کار کرده باشن دارد ولی اگر همه بخواهند با کلاسهای مایکروسافت و سیسکو و… به درآمدهای نجومی که همه شنیده ایم آنسوی آب ها به متخصصین شبکه پرداخت می شود بنظرم کمی بعید است.

پس من عقیده دارم شبکه کار باید اولا پی کارهای یدی را  برای شروع به تن خود بمالد و زیاد آرمانی فکر نکند.

ثانیا توقع خیلی زیادی اول کار برای حقوق نداشته باشد.

ثالثا از هر کانسپتی کمی بلد باشد و اطلاعات مختصری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *